Publicerad: 2012-01-17

  • Tipsa en vĂ€n
  • Skriv ut artikeln
Gamla testamentet

Artikelserie: Anti-assyriska myter och missförstÄnd - del 4

NAMNFRÅGAN

Vad är det som kan driva en kyrkans man att hata sin egen historia? I denna del får vi bland annat ta del av Sankt Afrems syn på Assyrien genom citat från hans dikter. Läs den fjärde delen av den unika artikelserien. 

I de föregÄende tre artiklarna förklarades bakgrunden till den anti-assyriska hÄllningen bland bokstavstroende syrianer. I denna artikel ges nÄgra konkreta exempel pÄ hur den av gamla testamentet inspirerade anti-assyriska hÄllningen har manifesterat sig hos kyrkofÀderna.

Sankt Afrem assyriern (syriern), Àr ett intressant fall eftersom han levde under 300-talet, en tid dÄ alla assyrier Ànnu inte hade övergÄtt till kristendomen. Sankt Efraim Àr dÀrför bland de första kyrkofÀderna vars skrifter finns bevarade. Hans texter Àr ocksÄ ett talande exempel pÄ den av gamla testamentet inspirerade vÀrldssynen dÀr assyrierna var onda. I sin diktsamling kallad Nisibinska hymner skriver han:

"Sheol is full of the men of Sodom, and the Assyrians, and the giants who were in the flood.." 

(Not: (Nisibine Hyms, LIII (8) CONCERNING SATAN AND DEATH) http://christianbookshelf.org/ephraim/hymns_and_homilies_of_ephraim_the_syrian/hymn_liii_come_let_us.htm(rad 8).)

Dikten i frÄga handlar om satan och döden. HÀr skriver alltsÄ den frÀmsta och första kyrkoföretrÀdaren av alla att helvetet (Sheol Àr ett hebreiskt ord för helvete) Àr fullt av sodomiter - och assyrier (!). Sankt Afrem jÀmstÀller alltsÄ assyrierna med sodomiterna och de syndiga mÀnniskorna som gud dödade med syndafloden, enligt gamla testamentet. 

I en annan passage skriver helgonförklarade Afrem: 

And though, O my Lord, my crimes are many, are my offences so heavy, that Thou shouldst make over a chaste woman, mother of chaste daughters, to foul Assyria, mother of defiled daughters?" 

HÀr beskriver han alltsÄ Assyrien som "smutsig" (foul) och "moder till horaktiga eller besudlade döttrar" (mother of defiled daughters).

(Nisibene Hymns VI -7) http://christianbookshelf.org/ephraim/hymns_and_homilies_of_ephraim_the_syrian/hymn_vi_i_will_run.htm

Vi kan konstatera att Afrems negativa bild av assyrierna Àr identisk med den som förmedlas i gamla testamentet. 

En annan framstÄende kyrkoman, Àven om han inte hÀrrör frÄn nÄgon assyrisk kyrka, illustrerar ocksÄ vÀl hur bilden av assyriern kom att fixeras som nÄgot ont i och med kristendomens intÄg. Eusebius Pamphili som levde mellan 265-340 e. Kr var biskop i nuvarande Israel. Han brukar beskrivas som "kyrkohistoriens fader". Detta Àr vad han hade att sÀga om assyrierna: 

"On the overthrow of the Assyrian Empire, which was destroyed by thunderbolts from Heaven......"Truly, then, the poisonous race may be said to be extinct. Death himself is extinct, and the truth of the resurrection sealed. Again, the Assyrian race is gone."

(His book: "TO THE ASSEMBLY OF THE SAINTS.") http://www.constantinethegreatcoins.com/Constantine/Saints.html (sök pÄ sidan efter orden "Assyrian" och extinct".

Kyrkohistoriens fader "visste" alltsÄ att Assyriska imperiet förstörts av blixtar frÄn himlen och han uttrycker nöjdhet över att den "giftiga assyriska rasen" har dött ut. Han likstÀller assyrierna med döden och menar att sanningens ÄteruppstÄndelse förseglades genom utplÄningen av assyrier. 

Det tredje exemplet Àr ÀndÄ möjligtvis det tydligaste exemplet pÄ gamla testamentets inflytande. Biskopen Hassan Bar Bahlul levde pÄ 1100-talet i det som idag Àr Irak. Han författade ett lexikon som Àr mycket uppskattat Àn idag. I hans lexikon förklaras ordet assyrier som synonymt med "fiende". (http://dukhrana.com/lexicon/BarBahlul/index.php Du mÄste kunna lÀsa assyriska för att kunna söka fram ordet)

Afrem, Eusebius och Bahlul Àr tre tydliga exempel pÄ den anti-assyriska hÄllningen hos kyrkofÀderna. Att deras hÄllning Àr en direkt följd av beskrivningen av assyrierna i gamla testamentet framkommer klart och tydligt. I gamla testamentet beskrivs assyrierna bland annat som (guds) fiender och Nineve likstÀlls med "den stora horan". Det hela konkluderas med att profeten Nahum förklarar att Nineve Àr besegrat och utraderat. Vi har hÀr sett att Afrem likstÀller assyrierna med de mest syndfulla mÀnniskorna och Assyrien som moder till horor. Eusebius följer i sin tur upp profeten Nahum gÀllande Assyriens utplÄning och lÀgger till "blixtar frÄn himlen". Bahlul förmedlar i sitt lexikon den sedan lÀnge faststÀllda och kanoniserade bilden av assyriern som fiende - helt i linje med gamla testamentets beskrivning av assyriern som guds fiende.

Det Àr denna anti-assyriska tradition som förmedlats och fortsÀtter att förmedlas till bokstavstroende syrianer genom prÀsterskapet. 


Mattias Shemun

*NÀsta del i serien publiceras inom nÄgra dagar.  



Redaktionen informerar: Har du mer att sÀga Àn vad som ryms i en kommentar sÄ rekommenderar vi att du skickar in en insÀndare istÀllet till redaktionen@hujada.com. Alla som skriver flera kommentarer i följd fÄr alla sina kommentarer raderade.


 

lÀsarna kommenterar...

learning to fly 120123 - 11:30

Anledningen till att ordet ”suryoyo” blev etablerat i d svenska samhĂ€llet, Ă€r tack vare alla (malfone), assyrier som syrianer! I deras vĂ€rld sĂ„g man sin identitet i kyrkans litteratur. Man skulle frĂ„ga sig; hur mycket visste dom hĂ€r kor gossarna om den sanna vĂ€rlden? Hur pass seriöst vĂ€rdesatte de lokalbefolkningens kĂ€nnedom om sin riktiga identitet suroyo? DĂ€rför; blev det som var fjĂ€rran ett vĂ€lkommet glĂ€djerop i form av ett attest dĂ€r man sĂ„g sin kronologiska SlĂ€ktskap med författarna av de religiösa texterna. Man bortsĂ„g frĂ„n verkligheten och upphöjde svunna annualer och förverkligade medeltida vĂ€rldssynet. FasstĂ€n sanningen uppenbarade sig framför deras ögon, var de insmorda med oaktuella synvinklar! VĂ€ntar nĂ€sta

STOLT ASSYRIER!!! 120121 - 15:39

Tihe tihe HujÄda! FortsÀtt det underbara jobbet ni gör, Àntligen kan jag kÀnna att vi ASSYRIER har mod och styrka att stÄ för vÄr ideologi! Alla dessa negativa kommentarer Àr av vilsna sjÀlar som kallar sig för syrianer eller det absolut nyaste tillskottet arameer ( vad kommer hÀrnÀst, hahaha). Taudi HujÄda, jag Àr stolt över er!!!!

[][] 120121 - 14:26

den svenska översÀttningen Syriska Àr ett fel översatt ord. Jag, menar om man ska översÀtta det till vÄrt sprÄk. DÄ blir det suri. Det Àr ingen som har kallat vÄrt sprÄk, suri alla kÀnner kyrkosprÄket som suryoyo assyriska

HujÄdÄ Suroyo 120120 - 22:48

Vi ska alltsĂ„ lĂ€mna ena propagandan och lĂ„ta oss manipuleras av eran, HujĂ„dĂ„? Att angripa kyrkan och kanske det största helgonet i vĂ„r historia med massa propaganda kommer enbart ruinera det ni har byggt upp (HujĂ„dĂ„). Varför koncentrerar vi alltid oss pĂ„ det negativa nĂ€r det finns mycket bra saker som vi kan ta med oss. LĂ„t oss komma ihĂ„g Ă„r 2010 dĂ„ alla enades bakom en enda vision, att vĂ„ra bröder & systrar i MÖ skulle leva i fred. Vi bör ta med oss detta och fortsĂ€tta bygga pĂ„ det. Det finns tyvĂ€rr alltför mĂ„nga förrĂ€dare inom folket som ser till att denna union aldrig kommer till verk. LĂ„t oss inte luras av dessa, och istĂ€llet ta tag i varandras hĂ€nder och rikta vĂ„ra krafter i en och samma riktning, ett enat Assyrien!

Assyria 120120 - 21:45

gla //Om du bortser frĂ„n vetenskap och endast förlitar sig pĂ„ förnuftet; dĂ€refter utforma en redogörelse dĂ€r man ska etablera det riktiga namnet syriska, Assyriska, arameiska för att deklarera ett verklighetstroget översĂ€ttning till det Svenska sprĂ„ket. För som du vet Ă€ven vetenskap bygger pĂ„ experiment. LĂ„t oss komma till kĂ€llan av ordet suryoyo som kyrkans sprĂ„k heter. PĂ„ grund att det Ă€r d de lĂ€r ut i skolor. Och dĂ€r efter hitta det svensk motsvarigheten! Vi har aldrig kallat vĂ„r sprĂ„k för ”oromoyo” om du tittar pĂ„ det arameiska skriften sĂ„ Ă€r det inte den de lĂ€r ut. Om man ska gĂ„ efter skriften dĂ„ kan man lika gĂ€rna sĂ€ga kanaaneiska eller om man ska gĂ„ efter talsprĂ„ket dĂ„ kan man sĂ€ga akkad för det Ă€r den Ă€ldsta sprĂ„ket i vĂ„rt sprĂ„kgren. Med anledning av att arameerna. kallade assyrien 'sur' det finns en artikel i hujĂ„dĂ„. SĂ„ blev det sjĂ€lvklart namnet suryoyo namn för det assyriska kyrkliga sprĂ„ket. Assyrisk Ă€r mest legitimt

Michel Hanna 120120 - 17:01

till Gla: SÄ du menar att anvÀndandet av dubbelbenÀmningen (assyrier/syrianer) i assyrisk media inte Àr "acceptans av nÄgot syrianskt överhuvudtaget"? Hur resonerar du hÀr? Det ligger nÀmligen i dess natur att anvÀndadet av dubbelbenÀmningens natur ska visa pÄ acceptans. Vad Àr annars syftet med dubbelbenÀmningen? Och eftersom den syrianska sidan aldrig har anvÀnt dubbelbenÀmningen i system har den assyriska sidan per definition gjort mer Àn den syrianska sidan för försoning och accepetans. Sedan, om du efterlyser en artikel med försoning sÄ skrev jag sjÀlv en artikel om detta för ett par Är sedan i denna tidning vilket innebÀr att du inte har gjort reaserch betrÀffande ditt uttalande om att det inte finns nÄgon artikel pÄ hujÄdÄ om försoning. BetrÀffande sprÄket Àr det en helt annan frÄga.

Gla 120120 - 13:46

Tack till alla som svarat. Om jag har förstÄtt saken rÀtt sÄ anser man att eftersom den assyriska sidan anvÀnt dubbelbenÀmningen men den syrianska sidan inte gjort det sÄ Àr det den assyriska sidan som verkat mest för försoning. HÀrvid har nÄgon av er hÀnvisat till en HujÄdÄ frÄn 90-talet. Och nu har den assyriska sidan alltsÄ tröttnat pÄ de ihÀrdiga försoningsförsöken enligt ovan att man istÀllet valt den fientliga vÀgen. Jag vet inte men jag tycker mig inte ha sett acceptans av nÄgot syrianskt överhuvudtaget under de 30 Är jag levt i SödertÀlje (bortsett dÄ frÄn HujÄdÄ tidningen frÄn 90-talet). Inte minst hur det syriska och arameiska sprÄket plötsligt "förvandlades" till att heta det assyriska sprÄket, riktat till de av er som anklagar den syrianska sidan för vetenskaplig förfalskning.

Asuroye-Suroye-Suryoye 120120 - 12:19

Se den hÀr videon pÄ Assyria TV och ni kommer fÄ svar pÄ vart benÀmningen Suryoye/Suraye, de rödgula fÀrgerna och "syrianernas" sÄ kallade örn hÀrstammar ifrÄn och allmÀnt hur denna sektsida har uppstÄtt. En av de bÀsta videorna jag har sett om vÄr identitet! Àlskar HujÄdÄs nya instÀllning och Assyria TV som vÄr nya kanal, det Àr pÄ det hÀr viset vi ska agera och inte som tidigare, med sanningen sÄ kommer folk öppna sina ögon och förstÄ att vi alla Àr Assyrier! http://www.assyriatv.org/2012/01/20/forelasning-om-assyrisk-identitet/

Musa 120120 - 12:12

En förelÀsning om Àmnet finns pÄ assyriatv nu http://www.assyriatv.org/2012/01/20/forelasning-om-assyrisk-identitet/

Företaget 120120 - 08:44

Neshro/ Jag vet att vÄra vi i Assyrien kallar/kallade oss sjÀlva för suroye men om jag inte har helt fel har Företaget som vi kallar Kyrkan sedan mÄnga Ärhundranden kallat sig för suryoyto och inte suroyto Àven om det egentligen Àr samma ord. Sen att suroyo Àr en form av asuroyo och othuroyo gör att alla dessa benÀmningar egentligen betyder en och samma sak och det kan ingen förneka. Det jag ville ha sagt Àr att folket inte förstod detta för 30-40 Är sedan och dÀrför borde assyriska rörelsen ha nöjt sig med suryoyo Àven om mÄlet sÀkerligen var att slita loss folket frÄn Kyrkans grepp och fÄ in nationell medvetenhet i folket. Konsekvensen blev att Àven assyriska ungdomarna började tro att suryoyo betyder syrian och att othuroyo betyder assyrier. DÀrför tycker jag HujÄdÄ gör ett superbra arbete med dessa och alla andra artiklar som förhoppningsvis kan belysa namnfrÄgan ur assyrisk synvinkel. Tihe HujÄdÄ!

Chamoun 120120 - 00:49

Kristendomen(Bibeln) sÀger mig inte ett smack och trots att vi Assyrier rÄkar ha Kristendomen som tro sÄ kÀnner jag ÀndÄ ingen som helst samhörighet med andra kristna folkgrupper. jag kÀnner ingen samhörighet med Serber eller Ryssar eller Greker eller Bulgarer eller Italienare etc etc. jag kÀnner samhörighet i mitt sprÄk i min kultur bland MITT Assyriska folk det Àr detta som Àr grundbulten i min nationalism o min tro pÄ mitt folk o min ras. Bibeln/Kristendomen kan tolkas pÄ miljontals olika sÀtt o dÀrför orkar jag inte bry mig ett endaste dugg om detta eftersom vi vÄrt folk hÄller pÄ att förlora allt vÄr mark, vÄr kultur, vÄrt sprÄk o dÀrför menar jag att vi har mer akuta problem Àn vÄr tro.

Kyrko grop 120119 - 21:38

Suroyo Àr namnet pÄ oss. Surayt Àr vÄrt talsprÄk. suryoyo Àr det kthobonoyo tal/skrift kyrkosprÄket. Suryayto Àr namnet pÄ kyrkan. Surayt utvecklades frÄn akkadiskan. Den Àr mycket Àldre Àn suryoyo. Det Àr vÄrt riktiga sprÄk. Vi behöver inte suryoyo bÄde skrift och talsprÄket kan slÀngas.

Suryoyo Turoyo 120119 - 21:19

"Anti-syrianska pÄhopp frÄn en sÄ kallad Mattias Shemun" Àr rubriken pÄ Bahro Suryoyos reaktion pÄ denna artikelserie (http://www.bahro.nu/?aid=827) Skribenten Abraham Tekin, om han nu heter sÄ pÄ riktigt, argumenterar lika barnsligt som nÀr mindre seriösa turkiska journalister bemöter ett Àmne som Seyfo. Dessutom gör han tvÄ grova sakfel: 1. PÄstÄr att Uppsala universitet har ett Àmne som heter SYROLOGI. Enligt samtal med handledaren för den person, bland de sk arameerna, som kallar sig doktor i Syrolgi, finns det inget sÄnt Àmne. 2. Han jÀmstÀller hela tiden ordet SYRIANER med ARAMMER. Men vari ligger slÀktskapet mellan dessa tvÄ namn? I sprÄket? I historien? I bÄda delar ligger ASSYRIER nÀrmare till hands.

Michel Hanna 120119 - 21:08

Viktor // Ja, de senaste fem Ären har försoningsförsöken varit obefintliga i Sverige. Men jag skulle vilja pÄstÄ att majoriteten av den assyriska sidan har aldrig haft nÄgot problem med att folk kallar sig syrianer. Vore det sÄ skulle vi aldrig ha anvÀnt dubbelbenÀmningen assyrier/syrianer under en sÄdan lÄng tid i vissa medier. Bara det faktum att den assyriska sidan har anvÀnt dubbelbenÀmningen Àr ett tecken pÄ strÀvan till att behÄlla en enhetlig folkgrupp. Men nu Àr det andra tiden och de senaste Ären har det som sagt varit ett hÄrt klimat pga av vissa hÀndelser. För somliga handlar benÀmningsfrÄgan inte ens om försoning eller om att ha rÀtt historiskt, utan den handlar om rent och skört oförklarligt hat. I övrigt hÄller jag med Joseph att vi mÄste kunna dra ett streck och börja om frÄn scratch oberoende av vad som har hÀnt och oberoende av vad vissa slÀkter vill.

Suroyo 120119 - 20:17

Neshro, du har rĂ€tt i att i princip alla sa suroyo i tur abdin men suryoyo har funnits i vĂ„ra böcker under en vĂ€ldigt lĂ„ng tid nu. Även i kyrkan i tur abdin hörde man ordet.

Viktor 120119 - 19:51

NÀr och hur har den Assyriska sidan strÀckt fram en hand och visat försoning? Man har snarare bara anklagat och anklagat och Äter anklagat den syrianska sidan.

sargon m 120119 - 18:20

Gla: HÄller i en bunt tidningar frÄn bahro suryoyo samt en tidning frÄn hujÄdÄ som jag hittade pÄ busshÄllsplatsen med bortrivna adressuppgifter. NÄvÀl, i dessa tidningar som Àr frÄn bland annat 90 - talet gÄr det att se hur hujÄdÄ anvÀnder dubbelbenÀmningen, samt hur bahro endast anvÀnder sig av syrianer. Det var ett vÀldigt gott tecken pÄ försoning. Seyfomonumentet kunde inte resas för att syrianerna vill ha deras benÀmning separat, dvs som en egen etnisk folkgrupp, skilda frÄn assyrier. Assyrierna vÀgrade. Det gÄr inte att förneka syrianernas hat och förtryck, det finns faktauppgifter pÄ dessa. Idag kommer det slÄ tillbaka mot er, hÄrt.

Neshro 120119 - 17:03

Till Företaget. Du verkar inte kÀnna till att suryoyo ocksÄ Àr en 1900-tals modern uppkomst bland folket. FrÄga Àldre frÄn Turabdin om de kallade sig suryoye innan de kom till Europa. Assyrierna borde stannat med det inhemska suroyo. Det Àr nÀr vi anvÀnder vÄra olika benÀmningar frÄn historien, suryoyo, othuroyo, nu senast araméer pÄ svenska, som vi splittrar folket.

Joseph 120119 - 16:35

KÀra LadsmÀn jag tycker nogÄn gÄng vi mÄste kunna dra ett streck och gÄ vidare,över det vad vi Àr,och vilka vi Àr och varifrÄn,vi kommer vi fÄr lÄta Afram och Jakoub vila i sina gravar, jag Àr uppvÀxt i en familj och blev uppföstrat till,att Bethnahrin Àr vÄr fÀdernas jord,vi Àr assyrier och Nineva var och kommer att bli vÄr Huvudstad,dem som inte tycker som jag,gud fÄr vÀlsigna dem.teologer och kyrka har ingen plats i min vÀrld. leve vetenskap och evolutionen

Företaget 120119 - 15:54

Gla/ Du har delvis rÀtt. MÄnga assyriska ungdomar tror att de Àr sÄ mycket bÀttre Àn syrianerna nÀr vi nÀstan alla egentligen har samma Äsikter om en eventuell Äterförening i framtiden. Man vill ha "allt eller inget" och ingen kompromiss. Med det sagt menar jag inte att en kompromiss per automatik leder nÄgonvart, namnfrÄgan löser ÀndÄ inte sakfrÄgan. Schismen grundar sig i att vi har olika politiska Äsikter (ej partiÄsikter utan Äsikter om vi ska ha profana eller sakrala ledare) samt olika mÄlsÀttningar för folkets framtid. Assyriska rörelsens fel var att man gick tillbaka till benÀmningen "othoroyo" nÀr "suryoyo" i sjÀlva verket Àr detsamma som "othuroyo". Om assyrierna hade nöjt sig med benÀmningen "suryoyo" hade dagens syrianer hatat det ordet.

Melkemichel 120119 - 15:53

Gla, alla vill ha en försoning eller rÀttare sagt de flesta men man mÄste ocksÄ belysa de som INTE vill ha försoning och anledningen till det. Artikeln Àr inte den bÀsta men den belyser EN av mÄnga anledningar varför denna anti-assyrianismen finns.

Galilea 120119 - 15:37

"Ni assyrier kan skriva och hitta pÄ vad ni vill. Vi Àr stolta syrianer och vi bryr oss inte. Gud Àr med oss och det rÀcker lÄngt." -Stolt syrian Detta lilla inlÀgg Àr ett ypperligt exempel pÄ en person som motsÀger sig upplysning och visar förakt för vetenskap. Vetenskap och fakta kallas för pÄhitt. NÀr nÄgot som gör ansprÄk pÄ att vara vetenskap och fakta kan motbevisas med just vetenskap och fakta, dÄ har du din fulla rÀtt att kalla det för pÄhitt. I annat fall Àr det ett intellektuellt sjÀlvmÄl. Jag vet inte om ditt och dina gelikars förhÄllningssÀtt Àr baserat pÄ utbredd inkompetens eller blind envis stolthet, men i endera fall Àr det nÀstan lika illa.

ii 120119 - 15:09

Gla // Det kallas för instinkt. Man Àr alltid rÀdd för det okÀnda. Jag har aldrig gillat rött fÀrg.

Ask 120119 - 15:07

Gla, DÀrför att Àven assyrier har fÄtt nog!

Usyo 120119 - 14:42

Svar till "Gla 120119 - 13:27" Assyrier har gjort det i mer Àn 30 Är. Svaret frÄn Syrianska sidan var att spotta och svÀra. Nu hoppas jag pÄ andra puckar. Bemöta syrianeran precis som dem bemöter oss. Det rÀcker nu!!!

Michael 120119 - 14:37

Gla, Visst föresprÄkar assyriska rörelsen försoning och enighet och det Àr givetvis en av assyriska ideologins grundpelare, men det innebÀr inte att man ska tillÄtas att bli förlöjligad och nedtrampad. Varje gÄng assyriska sidan strÀckt ut en hand för att samarbeta, har man istÀllet tagit emot spottloskor. Under trettio Är har syrianska falangen drivit en hÄrd anti-assyrisk propaganda, medan assyriska rörelsen passivt tittat pÄ och sagt "det gör inget - vi Àr samma folk". PÄ senare Är har vi fÄtt se flera program i deras tv-kanal dÀr de hÄnar assyrierna. MÄnga har nu fÄtt nog. Det vi ser idag Àr att den snÀlla och ödmjuka mentaliteten börjar förÀndras, assyriska sidan har fÄtt tillbaka sitt sjÀlvförtroende och man tillÄts inte lÀngre att bli bespottad.

Gla 120119 - 13:27

Kan nÄgon hÀr inne förklara för mig varför det Àr sÄ att alla assyrier pÄstÄr sig vara fredliga, intelligenta och respektabla och enbart vill ha försoning och enighet inom vÄr folkgrupp men att jag ÀndÄ inte kan hitta en enda artikel eller krönika i det avseendet pÄ HujÄdÄ utan att det kastas skuld pÄ den syrianska sidan sÄsom fientlighet, dumhet och falskhet?

Haha 120119 - 12:02

Det mÄste göra ont att fÄ sin medeltida vÀrldsbild ifrÄgasatt. Se hÀr vad en förvirrad assyrier skriver: http://bahro.nu/?aid=827 NÀr ska ni fatta att ni har blivit blÄsta? Ska ni bygga er identitet pÄ vad prÀsterskapet har sagt eller pÄ vetenskap?

Suroyo 120119 - 09:22

Michael, jag förstĂ„r att det Ă€r syftet men tycker inte att artikelförfattaren förklarar det pĂ„ ett bra sĂ€tt alls (han nĂ€mner ju inte ens att Mor Afrem minsann Ă€ven skrev positivt om Assyrierna/Assyrien). Är det inte orĂ€ttvist och orespektlöst att vi, mĂ„nga Ă„r efter Mor Afrems död, skriver artiklar som kan fĂ„ folk som inte lĂ€st hela hans verk att tycka illa om honom? Vi pratar om vĂ„rt största helgon som Ă€r Ă€lskad av alla sorters kristna och poesi intresserade. Vill Ă€ven klistra in nĂ„got frĂ„n bloggen jag rekommenderade tidigare: "The saint is not particularly concerned with any question of “did this really happen?” or other concerns that drive modern literal interpretations. The truth of the destruction of Sodom and the sparing of Ninevah is to be found in the Eschaton, when Christ will come to judge all things."

Michael 120118 - 23:56

Suroyo, Syrianer och andra anti-assyrier plockar ju bort de positiva delarna av Mor Afrems beskrivning av de forna assyrierna, och betonar de negativa. Och det Àr vÀl det som Àr artiklarnas syfte, att försöka förklara att de negativa beskrivningarna Àr en av orsakerna till syrianernas hat och avstÄndstagande av sin etnicitet.

Athro othoroyo 120118 - 21:47

”aram” hahahahahaahahaha, dessa syrianer kan inte enas om vad dom skall kalla sig sjĂ€lva!

Suroyo 120118 - 17:38

HÀr har ni pro-Assyriska Mor Afrem citat: "Blessed are the merciful, those good at heart, who multiplied repentants in Atour.", "Tears moistened her (Nineveh); mercy shone on her; weeping rained in her; pity sprouted in her. The King of the height saw and desired the fruit that Nineveh grew in the depth. The High One hungered very much for her tears, since He tasted remorse in her fruits." "That Sodom not be overthrown Abraham prayed. That Nineveh be overthrown Jonah hoped. That man prayed for a city that abused watchers [angels]. This man was angry at a city that made the watchers rejoice." Nineveh fick Ànglar att glÀdjas. "Give thanks to the One Who sent His anger to Nineveh that His anger might be a merchant of mercy. For two treasures His anger opens: the treasure of the deep and the treasure of the height." Finns fler exempel. VÀldigt orÀttvis artikel mot vÄr Mor Afrem. Rekommendation: http://fatherstephen.wordpress.com/2009/03/09/st-ephrem-on-ninevah-and-sodom/

kyrko grop 120118 - 15:40

Hotell assyria // det stÄr i johannes uppenbarelse att. ` babylon Àr den stora skökan `. Det passar inte om det Àr sÄ att dom Àr heliga , och har den heliga anden inom sig att uttrycka sig nedvÀrderande om kvinnor. Man kanske borde ta reda pÄ vad den helige anden Àr för vÀsen.

Sargon M 120118 - 15:00

Den assyriska rörelsen har fÄtt trauma av kyrkan och dess budskap, vilket visar sig lite i dessa texter och vilket inte kanske Àr sÄ konstigt med tanke pÄ hur syrianer anvÀnt sig av GT för att förtrycka sig eget folk. Bilden av kyrkans budskap hade varit mer nyanserad ifall man kombinerade positiva och negativa citat om assyrier. BetrÀffande gamla testamentet sÄ vet jag inte om det existerar nÄgra positiva citat om oss? I nya testamentet dÀremot finns det flera, dÀribland att söner till Ninwe ska resa sig plus andra. UppmÀrksamma dessa ocksÄ, annars Àr risken stor att hujÄdÄ framstÄr som antikristen/antibiblisk osv. I övrigt en bra artikelserie och ett bra tema som mÄste konfronteras.

Hotell Assyria 120118 - 13:10

Jag rekommenderar alla att lÀsa Nahums i GT, det Àr inte mÄnga sidor, sÄ alla orkar. AlltsÄ som jag befarade sÄ förstÄr varken artikelförfattaren eller de som hyllar honom dÄ de uppfylls av nationalism byggd pÄ anti-kristendom. Att inte förstÄ att den stora Assyriska Kungen som skyddades av Gud och hur Gud flera gÄnger förlÀt Assyrierna ( Ninevehfastan o s v) nÀr de omvÀnde sig. Men, de Ätergick flera gÄnger tillbacka till syndens vÀg och dyrkade andra Gudar och framförallt tog striden mot Gud, klart de ska sona för det, och straffad blev vi, kolla pÄ oss sjÀlva. Hur smart Àr det att ta upp striden mot Gud igen? Gud Àr inte Assyriernas fiende, det Àr vi sjÀlva. LÀs Bibeln innan ni kommenterar.

Ashuri 120118 - 13:02

Intressant att se hur vissa tycks kÀnna sig trÀffade av artiklarna. Först hette det att det saknades konkreta exempel. Nu nÀr konkreta exempel lÀggs fram sÄ sÀger man att det Àr obalanserat med mera. Patetiskt.

Suroyo 120118 - 11:56

Som sagt, att bara ta ut nÄgra citat som visar nÄgot i ett ljus istÀllet för helheten gör dig inte bÀttre Àn den syrianska sidan som tar massa citat ur deras kontext. "A.D. 306-­373 - St. Ephrem (Aprim) - St. Ephrem (Aprim) glorified Assyria and Assyrians in his poetry". Exemplena kommer.

Stolt syrian 120118 - 11:49

Ni assyrier kan skriva och hitta pÄ vad ni vill. Vi Àr stolta syrianer och vi bryr oss inte. Gud Àr med oss och det rÀcker lÄngt.

Habsuno 120118 - 11:47

Hotell Assyria: Du kanske missade tidigare delar av artikelserien. DÀr stÄr det var i GT Nineve pekas ut som den stora horan. Det Àr profeten Nahums texter.

JP Sartre 120118 - 11:35

Problemet med artikeln Àr att den inte Àr balanserat skriven . Författaren verkar ha brottom att skriva ner citaten och kör bara vidare. Det saknas en argumentation, den enda argumentation som egentligen finns Àr den sista meningen "Det Àr denna anti-assyriska tradition som förmedlats och fortsÀtter att förmedlas till bokstavstroende syrianer genom prÀsterskapet" Sen dÄ? För ett sÄ viktigt Àmne tycker jag det Àr synd att författaren inte lÀgger ner mer tid pÄ sin argumentation istÀllet för att stödja sig pÄ citat, som alla redan gör eller gjort. Tips till nÀsta artikel- LÀs igenom din artikel och fundera över inledning, argumentation och avslutning, sÄ du fÄr ihop poÀngen med artikeln.

Assur 120118 - 09:52

Kyrkans mÀn Àr endast de som predikar kÀrlek och Jesus Àr ordet...allt annat Àr ren propaganda. Jesus kallar fariséerna hycklare, kan du tÀnka dig vad han hade kallat dessa mÀn i hans hus! Du ska Àlska Herren Din Gud av hela ditt hjÀrta och med hela din sjÀl och med hela ditt förstÄnd. Och det liknande budet Du skall Àlska din nÀsta som dig sjÀlv. Matt 22:36-39

>~(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:) 120118 - 09:35

man vet inte vad de skrev, Jag sÀger inte att de Àr Guds bÀsta barn. Men de fÄr tacka de efterföljande redigerarna Att deras hat har blivit deras signatur.

Mushe Dayan 120118 - 09:00

Jag applĂ„derar artikel författaren för sitt engagemang. Jag hoppas man kommer Ă€ven till moderntid och ger konkreta exempel hur ”syrianskojerna” fördes bakom ljuset av nĂ„gra klanledare. Först myntade man ordet ”syrian” nu verkar detta pĂ„hittade ord inte rĂ€cka sĂ„ man slĂ€nger fram ordet ”aram” för att skapa en identitet som inte existerar.

Företaget 120118 - 08:47

Kyrkans mÀn var inga helgon utan endast peroner som tÀnkte pÄ sin egen plÄnbok och arbetade för det stora företaget som kallas Kyrkan. Det finns en anledning till att kyrkorna inte lÀt översÀtta Bibeln till folks talsprÄk för dÄ skulle alla som lÀser Bibeln förstÄ att kyrkan inte Àr kristen utan ett vanligt företag. Idag nÀr folk kan lÀsa Bibeln och sjÀlva förstÄ denna heliga bok sÄ tappar kristendomens kyrkor medlemmar eftersom de kristna dÄ upptÀcker bluffen. Denna artikel var vÀldigt bra Mattias! Förhoppningsvis kan folk förstÄ att de assyriska (kalla dem för syrianska om ni sÄ vill) helgonen inte brydde sig alls om folket. Dyrka Gud och ingen annan!

Mike 120118 - 08:23

Hotell Assyria, jag uppfattar författaren att den negativa bilden som ges i GT om oss assyrier reflekterar den negativa skrifterna om oss pÄ senare tid. Inte att vi kallades för horor

Suroyo 120118 - 08:01

Varför tar du inte med citaten dÀr Mor Afrem skriver positivt om Assyrien/Assyrier i sin POESI/HYMNER (ska skriva dem senare)? DÀr Patriark Michael Rabo skriver att de Assyriska och Kaldeiska kungarna var suryoye? etc. Den hÀr artikelserien Àr lika vinklad som den andra sidans artiklar. Man försöker fÄ folk att tÀnka ett visst sÀtt genom att bara se pÄ saken frÄn en sida.

iPhone 120118 - 07:23

Intressant, jag hoppas i de nÀstkommande artiklar att ni Àven tar upp myterna som finns som "vetenskapliga", hur ihÄliga de Àr.

Heliga mÀn??? 120118 - 07:04

Seriöst, ska inte kyrkans helgon och heliga mÀn vara fulla av kÀrlek? Va höll de pÄ med nÀr de skriver hora och fiende hit och dit? Det hÀr Àr inte heliga mÀn i mina ögon utan enbart idioter som lÀt sig ryckas med gamla testamentet utan att tÀnka kritiskt.

Hotell Assyria 120118 - 04:01

Kan artikelförfattaren var snÀll och berÀtta var i GT det stÄr att Nineveh Àr den stora horan? ( man fÄr inte ta saker ur sitt sammanhang som anti-assyrier gör ). Annars Àr artikel 4 som de andra, blandad med bra/dÄligt och mycket obalanserade Äsikter/pÄstÄenden. Men hellre det och bli bÀttre med tiden Àn tysthet som inte leder till nÄgot.